Sain
aamuyöstä hätääntyneen viestin ystävältäni. Hän on itsemurhan
partaalla. Kesäkuusta odottanut mielenterveystoimistoon pääsyä. Nyt on
marraskuu. Neljässä kuukaudessa on ehtinyt kehitellä tapoja jos
toisiakin päästä eroon elämästään ja maallisista murheistaan. Rohkeutta
ei ole onneksi kertynyt...Soitinpa ystävän ominaisuudessa
Kriisipalveluun. Siellä oli palaveri alkamassa, ei aikaa jutella.
Millaista kriisiapua se on, kun ihmistä ei ole tavattavissa!? Tiukkasin
ja vaadin jota kuta puhelimeen. Pitkän hiljaisuuden jälkeen
byrokratian rattaat raksuttivatkin oikeaan suuntaan. Ja kas, muutama
puhelu vielä lisää tarvittaisiin. Tässä vaiheessa väsynyt, masentunut
ja särkynyt ihminen olisi tuntenut itsensä jo hylätyksi ja antanut
periksi. Meillä suomalaisessa terveydenhuollossa ei asiakas ole
tärkein. Tärkeintä on se, että palaverit ja systeemit rullaavat ennalta
määrätyssä järjestyksessä.JOS kriisiapu On kriisiapua, apua on
JATKUVASTI saatavilla. Ei huomenna, ei ensi kuussa vaan samana päivänä
kun pilleripurkki tuijottaa kutsuvana yöpöydällä. Onneksi itselläni oli
tomera päivä. Ystäväni pääsee heti tänään hoitoon. Itse hän ei olisi
jaksanut vaatia apua.
Lupaamani ex-miesten panettelu onkin tänään toisarvoinen juttu. Sitä
vaan toivon, että en ikimaailmassa enää koskaan ikinä ryhdy hoivaamaan
ja ymmärtämään parisuhteessa. Mädäntykööt pystyyn. Aikuiset miehet
jotka ahdistuksen tullen ampuvat, puukottavat, lyövät, kiduttavat
naistaan. Heitä on syytä halveksia. Niih.
perjantai, 4. marraskuu 2005
Kommentit